Podgórskie Wieczory Muzyczne

2 kwietnia 2022 r. w podgórskim sanktuarium w Toruniu usłyszeliśmy arcydzieło G. B. Pergolesiego – Stabat Mater Była to wyjątkowa okazja, bowiem solowe partie wykonali dla artyści goszczący na renomowanych estradach całego świata: Ingrida Gápová – sopran oraz Piotr Olech – kontratenor, w towarzystwie niezastąpionego zespołu muzyki dawnej – Ensemble Inegalite.
Koncert wpisał się w cykl wydarzeń kulturalnych: Podgórskie Wieczory Muzyczne.

Ingrida Gápová – sopran. Urodziła się w Słowacji. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Laureatka wielu prestiżowych nagród, m.in.: Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize at the 2015 London Handel Singing
Competition; III nagroda w kategorii operowej oraz 5 nagród specjalnych (wśród nich za najlepszą interpretację utworów W.A. Mozarta) na 48. Międzynarodowym konkursie Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy).
W marcu 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra (HEBO) pod batutą Aapo Häkkinena i w październiku 2015 wzięła udział w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową z IV Symfonii G. Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka. W sezonie 2019/2020 artystka wystąpiła jako Susanna oraz Pamina podczas tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną i między innymi w Tokyo Bunka Kaikan.
Piotr Olech – kontratenor
Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim AkademiiMuzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza. Jest także absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u takich artystów, jak Paul Esswood, Kai Wessel, Stephen Taylor czy członków zespołu wokalnego The King’s Singers.
Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Operą Narodową w Brnie (Oberon w Śnie nocy letniej B.Brittena), a także z polskimi i zagranicznymi filharmoniami oraz orkiestrami i zespołami kameralnymi, m. in. Wrocławska Orkiestra Barokowa, Akademie fur Alte Musik Berlin, {Oh!} Orkiestra Historyczna, Vox Luminis, Concerto Köln, Capella Cracoviensis, Solamente Naturali, Ensemble Polyharmonique, Il Tempo, Musica Aeterna,, Vasa Consort, Concerto Polacco.
Koncertuje z takimi dyrygentami i instrumentalistami, jak Marek Toporowski, Paul McCreesh, Władysław Kłosiewicz, Andrew Parrott, Jan Tomasz Adamus, Konrad Junghänel, Paul Goodwin, Andreas Spering, Jarosław Thiel, Fabio Bonizzoni, Nicolas Parle, goszcząc na znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą (Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Szkocja, Włochy i in.). Bardzo ceni sobie również stałą współpracę z zespołem Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe.
Piotr Olech ze szczególnym upodobaniem wykonuje muzykę barokową, jednak bardzo chętnie sięga po utwory klasyczne, wczesnoromantyczne, a także współczesne. Bierze udział w nagraniach płyt CD (ponad 40 pozycji) dla takich wytwórni, jak CD Accord, DUX, Sony Music Polska, Bearton, Musicon. Cztery płyty zostały uhonorowane nagrodą przemysłu fonograficznego Fryderyk a kilka z nich otrzymało nominacje do tej nagrody.
Równolegle z działalnością koncertową Piotr Olech zajmuje się pracą
pedagogiczną. Jest profesorem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie, pracuje również w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Zapraszany jest do prowadzenia wykładów i kursów mistrzowskich poświęconych wykonawstwu wokalnej muzyki barokowej.